— Vi renoverar cirka 200 växellådor på LKAB Mekaniska varje år. De varierar i storlekar och sitter monterade i de olika delarna av den mycket viktiga pelletsprocessen. Efter renoveringen sker en konservering innan växellådorna lagerläggs på Centralförrådet, säger Niklas Heikki produktionschef för reparationsflödet av komponenter.
För att ytterligare höja teknik- och kvalitetsnivån samt driftssäkra växellådorna inleder vi nu ett projekt där vi utvecklar en testrigg där varje enhet som renoverats kommer att köras, tillägger Jarl Uggla vd.
Växellådorna körs i en testcykel där de momentbelastas samtidigt som olika data och värden spelas in som sedan dokumenteras och sparas.
— Vi kommer också att RFID*-märka varje renoverad låda så att den får en egen identitet vilket ger oss möjligheten att spåra lådans driftshistorik och på så sätt arbeta mera förebyggande, förklarar Niklas vidare.
— Projektet planeras vara klart om sex månader, fastslår Stefan Lind, tekniker på LKAB Mekaniska.
* Radiofrekvensidentifiering, RFID är en teknik för automatisk identifiering av objekt. RFID möjliggör identifiering och trådlös fjärravläsning.